Air Norway var et billettselskap som solgte flybilletter til ulike destinasjoner. De eide ingen egne fly, men leide inn tjenester fra det danske selskapet North Flying. AirNorway var I drift fra 2003 til 2017, og opererte fra Ørland flyplass. Selskapet samarbeidet med Ørland kommune, og solgte billetter til Fagernes, Oslo, Ålborg og Ørland.

Ettersom Ørland er en viktig base for Luftforsvaret var det mange fra Ørland flystasjon som benyttet seg av selskapets tjenester, spesielt når de skulle fly til og fra Oslo. Flyene landet og lettet fra Ørland hovedflyplass. Strekningen Fagernes – Oslo var også viktig for selskapet, ettersom den ble drevet for Samferdelsdepartementet.

Casino på nett mens man venter på flyet

casino på nettÅ fly – uansett hvor man skal – medfører en god del ventetid. Derfor like vi å spille på nettcasino mens vi venter, for mobilen har man jo tross alt alltid med seg. I dag er de aller fleste casino på nett godt optimalisert for mobilen, og selv om skjermen er litt mindre får man fortsatt en topp opplevelse uansett hvor man er.

Mange flyplasser i Norge, og verden forøvrig, tilbyr gratis WiFi. Dermed er det lite som hindrer deg i å prøve lykken i et online casino mens du venter på at flyet skal ta av. Hvis du befinner deg i utlandet kan det ofte lønne seg å bruke norsk VPN mens du spiller, siden casinoet kanskje ikke har tillatelse til å drive i landet du befinner deg i.

Det beste nettcasino er lett tilgjengelig

Å spille i det beste nettcasino mens man er på farten er faktisk ikke så vanskelig. I dag er så og si hvert eneste casino spesielt tilpasset mobil og nettbrett, og med god internett-tilgang er det ingenting som setter stopper.

Mange flyselskaper tilbyr dessuten gratis WiFi mens du er på flyet, så du kan spille casino hele veien fra Norge til Syden om du måtte ønske.

AirNorway

Flyselskapets historie

Airnorway.no startet opp 23. mai 2003, med ruten mellom Ørland og Oslo. Det var Ørland kommune som tok initiativ til selskapet, fordi de ønsket et sivilt tilbud til de som skulle fly Ørland Oslo.

Senere ble rutenettet utvidet med turer til Ålborg. Det skyldtes ikke først og fremst stor pågang på denne ruten, men rett og slett at det var praktisk, ettersom flyene hadde base på Ålborg lufthavn. Det var selvfølgelig også mange som benyttet seg av muligheten til å fly til Ålborg, spesielt fra Oslo til Ålborg.

Ørland kommune kjøpte seg inn i selskapet i 2005, og forvaltet selskapet sammen med private investorer og flyselskapet North Flying. Ettersom flyselskapet var deleier, kunne ekstra kapasitet tilføres raskt ved behov. Flyene som ble benyttet på ruten hadde 19 seter, og var av typen Fairchild Swearing Metro III. Ruten var aktiv lenge, men Ørland Air Norway ble lagt ned i 2017.

Kortbanenettet i Norge

Ettersom Norge er et langstrakt land, og jernbanenettet ikke er godt utbygd overalt, er kortbanenettet fortsatt svært viktig. Air Norway fraktet mange private reisende, i tillegg til forsvarspersonell, og for alle disse var det praktisk å reise fra nærmeste flyplass i stedet for å reise fra Værnes.

Kortbanenettet ble vedtatt i 1965, og de fire første flyplassene i nettet ble åpnet i 1968. Dette gjorde det langt lettere for folk å komme seg fram, spesielt i Nord-Norge, der det fortsatt er lange avstander.

Vanskelig fremtid

Framtiden til kortbanenettet har vært diskutert mange ganger, men nå åpner staten for bruk av mindre fly og avgiftskutt, og dette kan både redde og styrke kortbaneflyplasser i hele Norge. Det satses på ny teknologi, kanskje i form av en ny flypark som er elektrifisert eller som benytter hybridløsninger.

Mindre fly vil ta færre passasjerer, men samtidig vil dette bety færre tomme seter, og flyene vil bli billigere i drift. Det må selvfølgelig velges flytyper som er egnet til det norske kortbanenettet, og flyplasser som ofte ligger værhardt til.

Sikkerhet

Sikkerheten må alltid være viktigst, men selskaper som Widerøe har stor tro på at nye flytyper kan gjøre kortbanenettet lønnsomt også i framtiden. Det er spesielt på de korte distansene at mindre fly kan være lønnsomme, mens større fly, med plass til inntil 50 personer, fortsatt er best egnet for de lengste og mest trafikkerte rutene.

El-flyene kommer

I USA er det allerede sertifisert et el-passasjerfly med plass til 12 personer. Dette er et miljøvennlig fly, som er godt egnet til å redusere utslippene fra fly, og flyet krever korte rullebaner. Det skal også være billig i drift. Et annet fly som vurderes er Pilatus PC 12, som er et sveitsisk fly med plass til 9 passasjerer. Dette flyet har trykkabin. Andre flytyper vurderes også.